Sökmotoroptimering

White Hat SEO mot Black Hat SEO

Sökmotoroptimering är viktigare än någonsin tidigare. Varför? Eftersom vi lever i den digitala tidsåldern där varje företag har en uppsjö av konkurrenter på nätet. Sökare kan hitta ett enormt utbud av resultat när de letar efter en viss produkt eller tjänst. Därför är det viktigt att se till att du sticker ut och rankas högt för nyckelord som rör dina produkter och/eller tjänster. När du följer de vanliga bästa metoderna för sökmotoroptimering kan du öka din sökmotorplacering samtidigt som du uppnår olika fördelar när det gäller användbarhet. Din webbplats kommer till exempel att laddas snabbare, vara lättare att navigera och i slutändan omvandla fler potentiella kunder till kunder.

Vilken typ av SEO-metoder använder du? Nej, vi pratar inte om on-page eller off-page, vi pratar om black hat SEO kontra white hat SEO. Om du inte är bekant med termerna kanske du använder tekniker som inte nödvändigtvis ger dig bra resultat i framtiden. Att känna till skillnaden mellan black hat SEO och white hat SEO är viktigt för att se till att du uppfyller dina långsiktiga mål när det gäller att rankas i sökmotorerna. Låt oss ta en titt på innebörden av varje term.

White Hat SEO kontra Black Hat SEO

Vad är White Hat SEO?

White hat SEO avser alla slags strategier som följer reglerna. Google fastställer olika rekommendationer och/eller riktlinjer när det gäller kvalitetsinnehåll. I huvudsak innebär white hat SEO att du gör exakt vad sökmotorerna vill att du ska göra. Det betyder att du har skapat en långsiktig plan som inte försöker lura några crawlers och som kommer att klara av framtida uppdateringar av algoritmer.

Vad är Black Hat SEO?

Black hat SEO är motsatsen till alla slags strategier som följer reglerna. I huvudsak bryter du mot reglerna för att få högre placeringar på ett mindre ärligt sätt. Du kan öka din webbplats eller sidas placering i sökmotorerna, men du gör det på ett sätt som bryter mot sökmotorernas villkor. Oftast fungerar svart hat SEO inte i längden eftersom du inte kan anpassa dig till uppdateringar av algoritmerna.

Vilken metod ger bättre resultat?

Varje metod har sina egna fördelar och nackdelar. Faktum är att många marknadsförare och/eller webbutvecklare kämpar med att bestämma sig för vilken väg de ska gå. Till exempel kan white hat SEO fungera exceptionellt bra, men det tar längre tid att se resultat. Black hat SEO, å andra sidan, ger ganska snabba resultat, men det finns alltid en risk för att ryktet skadas eller att din webbplats svartlistas. Låt oss gå igenom exakt vilka tekniker som passar in i respektive kategori.

Tekniker som faller under White Hat SEO

Många av de mest framgångsrika företagen väljer white hat SEO-tekniker. Varför? Google, den mest populära sökmotorn, kommer att förbjuda din webbplats om de ser att du använder för många svarthättade SEO-tekniker. Eftersom de är den mest populära sökmotorn är de en otroligt kraftfull källa till potentiell trafik till din webbplats. Om du blir bannlyst kommer du att märka en drastisk minskning av trafiken, och i vissa fall affärsmöjligheter. Vad värre är, det finns inget sätt att veta om de någonsin kommer att ta bort förbudet. Om du vill vara på den säkra sidan, så är här några av de vanligaste teknikerna som faller under white hat SEO:
Skriv högkvalitativt innehåll

Ditt innehåll ska vara unikt och specifikt för din webbplats. Det innebär att du bör undvika massproducerat eller outsourcat innehåll som kommer att finnas på ett antal andra webbplatser. Försök att skriva på ett sätt som uppfyller sökarnas behov snarare än att fokusera på att placera dig väl i sökmotorerna. Att skapa värdefullt innehåll som svarar på de frågor som dina besökare ställer är det bästa sättet att rankas högre. Sikta på längre innehåll – omkring 2000 eller fler ord – för att få bästa resultat.

  1. Innan du lägger upp något, dubbelkolla om det finns några stavnings- och/eller grammatikfel. Ta sedan en stund och fundera på om innehållet är värt att dela eller länka. Om folk delar eller länkar tillbaka till ditt innehåll kommer din sökrankning att öka. Slutligen bör du se till att ditt innehåll är relevant för de produkter och/eller tjänster du tillhandahåller och de sökord du försöker ranka för. Google och andra sökmotorer letar efter relevans.
    Var uppmärksam på din metabeskrivning
  2. Din metabeskrivning är det korta textavsnitt som visas i sökresultaten under din sidtitel. Det är bäst att skriva din metabeskrivning för din målgrupp snarare än att oroa dig för mycket för sökmotorerna. Du kommer att märka att detta är ett vanligt tema. Google och andra sökmotorer vill att deras sökare ska vara nöjda med de resultat de får. Överfyll inte din metabeskrivning med nyckelord – det räcker med ett eller två av dem. Kom ihåg att en metabeskrivning kan göra stor skillnad när det gäller om en sökare väljer ditt resultat framför de andra eller inte.
  3. Du kan lägga till en metabeskrivning i avsnittet <head> i HTML-koden på din webbplats. Ditt CMS bör ge dig fullständig kontroll över din metabeskrivning. Det finns SEO-plugins, till exempel Yoast, som gör att du kan lägga till en metabeskrivning och förhandsgranska ett exempel på hur den kommer att visas på sökmotorernas resultatsidor (SERPS).
    Utför grundlig sökordsforskning

Detta bör alltid vara ditt första steg. Även om det är illa omtyckt att ”keyword stuff” – den handling där du fyller ditt innehåll med nyckelord för att rankas högre – är nyckelord fortfarande otroligt viktiga. Börja med att göra några sökningar på ord och/eller fraser som du tror att folk skulle använda för att hitta de produkter och/eller tjänster du erbjuder. Märker du hur sökmotorn visar dig liknande sökningar? Lägg till dessa till din lista. Du kan också använda ett verktyg för att generera nyckelord. SEMrush, till exempel, ger dig en lista med ord beroende på din produkt och/eller tjänst.

Kom ihåg; det finns två typer av nyckelord: enstaka ord och long-tail. När du söker efter en lista med nyckelord, försök att ha en bra mängd av båda typerna av nyckelord på din lista. Du kommer att vilja rankas för båda typerna eftersom de båda är viktiga. Försök dessutom att ha en bra blandning av mycket konkurrensutsatta och mindre konkurrensutsatta sökord. Om du bara siktar på nyckelord med hög konkurrens kan du få problem med att komma upp på första sidan.

Skaffa relevanta backlinks av hög kvalitet

Bakgrundslänkar, även kallade inkommande länkar, är länkar som leder tillbaka till din webbplats. Google och andra sökmotorer ser backlinks som en indikation på hur viktig en viss webbplats är. I huvudsak är de ett tecken på popularitet och relevans, vilket är viktigt eftersom sökmotorerna ger mer kredit åt webbplatser med ett stort antal backlinks. Om andra webbplatser länkar till dig betyder det att ditt innehåll måste vara av god kvalitet, och därför hamnar du i slutändan på en högre ranking.

Kom ihåg att det finns både låga och högkvalitativa backlinks. Du vill inte ha backlänkar från skräpiga webbplatser. När backlinks kommer från webbplatser med innehåll som är relaterat till din webbplats anses de vara mer relevanta backlinks än de som kommer från webbplatser som inte har något att göra med dig och din produkt och/eller tjänst. Det är ännu bättre om du kan få backlinks från webbplatser med hög auktoritet, till exempel nyhetsbyråer.

Lägg till interna länkar när det är möjligt

Interna länkar är hyperlänkar som pekar på en annan sida på samma domän. Så länge du inte överdriver är interna länkar ett bra tecken på att din webbplats erbjuder värde i form av en rad olika inlägg. De gör det lättare för användarna att navigera på din webbplats, hjälper till att etablera en informationshierarki och framför allt sprider de länkkapitalet runt om på webbplatser. Hur många interna länkar bör du inkludera på en sida? Sträva efter att inte ha fler än två eller tre. Försök att lägga dina hyperlänkar till nyckelord som leder till sidor om just det ämnet.

För att skapa många interna länkar måste du ha mycket innehåll på din webbplats. Detta innebär att du behöver en effektiv strategi för innehållsmarknadsföring där du regelbundet lägger upp nya bloggar. Kom ihåg att använda ankartext i stället för länkade bilder. Även om det går bra att länka bilder är det inte lika effektivt som text.

Håll sidans webbadresser korta och koncisa

Permalänkar, även kända som permanent länkstruktur, hänvisar till hur en webbadress läses i användarens adressfält i webbläsaren. Google och andra sökmotorer tittar på dina permalänkar och söker efter information eller insikt om vad sidan handlar om. Se till att lägga till nyckelord i dina permalänkar, men håll dem korta och koncisa. Flera undersökningar har visat att kortare URL:er rankas högre än längre URL:er. Målet är att inkludera dina nyckelord men hålla dem inom 3 eller 4 ord. Du kan lägga till bindestreck för att separera orden.

Detta handlar också om att säkerställa en bättre slutanvändarupplevelse. Skulle du hellre besöka en webbplats med URL:n www.example.com/exam-33-ple eller www.example.com/example-URL. Du vill att människor ska klicka på din webbplats och veta vad de läser och/eller gör hela tiden. Dessutom vill du att de som använder hjälpmedel ska kunna höra tydligt vad webbadressen är. WordPress erbjuder möjligheten att enkelt ändra permalänkar. Du kan helt enkelt gå till Inställningar > Permalänkar.

Tekniker som faller under Black Hat SEO

De som praktiserar black hat SEO förlitar sig på att bryta mot reglerna för att rankas högre, och även om detta kan vara effektivt kan det sluta med att din webbplats svartlistas. Av uppenbara skäl vill du inte att detta ska hända. I dagens läge kan det få en drastisk inverkan på din förmåga att få nya affärsmöjligheter om din webbplats svartlistas. Om du är intresserad av att se vad som faller under black hat SEO, får du här en titt på några tekniker:
Lägg till orelaterade nyckelord för att locka sökare.

Detta kallas vanligen för ”bait and switch”-marknadsföring. De flesta företagare vet att det är oetiskt att använda denna taktik, men ibland går man i fällan utan att inse det. Kanske lyckas du inte särskilt bra med att placera dig på sökord som du har undersökt, så du provar några sökord som verkar vara trendiga, och det fungerar! Du börjar få mer trafik än du fick tidigare. Detta beror på att dessa sökord är mycket sökta men inte har så mycket konkurrens.

Tyvärr ser det onaturligt ut för sökmotorerna att lägga till nyckelord som inte har någon koppling till din webbplats och/eller nyckelord som det skulle vara meningsfullt att rankas för. Låt oss säga att du har ett kafé. Om du lägger till några meningar om hur en viss populär kändis skulle älska ditt kafé kan det hända att du hamnar på sökningar på den kändisen. Chansen är stor att dina besökare skulle lämna din webbplats ganska snabbt när de inser att den inte har något att göra med kändisskvaller och allt att göra med kaffe.

Användning av innehållsautomatisering i kommentarer/kroppstext

Google och andra sökmotorer gillar att se kommentarer på dina blogginlägg, men de måste vara naturliga och vettiga. Det finns många program där ute för att uppnå innehållsautomatisering där dina kommentarer och/eller brödtext genereras automatiskt av en bot. Du kan mata in dina specifika nyckelord, så kommer programmet som du väljer att använda dessa nyckelord minst en eller två gånger i bloggens kommentarer/kroppstext. Detta hjälper URL:en att rankas högre, men eftersom det är slumpmässigt genererat är det ofta inte särskilt meningsfullt för slutläsaren ELLER sökmotorerna.

  • Medan kommentarer på din blogg bidrar till att öka variationen av nyckelord samtidigt som kvaliteten på innehållet förbättras, kommer irrelevanta kommentarer på dina blogginlägg att göra skada. Dessutom tenderar spammiga kommentarer som hittas på blogginlägg att avskräcka riktiga besökare från att lämna en kommentar.
    Gömma text eller länkar i innehållet
  • En vanlig teknik är att gömma text eller länkar i ditt innehåll. Det kan till exempel vara att ställa in teckensnittsstorleken till noll, lägga till vit text på en vit bakgrund, använda en div-tagg eller gömma en länk inom ett litet tecken. Google och andra sökmotorer har slutat att titta på hur många gånger ett specifikt nyckelord finns på sidan, så även om detta kan ge vissa slags resultat är det inte lika effektivt som det skulle ha varit för fem år sedan. Google använder numera artificiell intelligens – som bestämmer kvaliteten och relevansen hos det innehåll som finns på din webbplats.
  • Det är därför det rekommenderas att skriva för din målgrupp snarare än för sökmotorerna. Naturligtvis är det bra att lägga till dina nyckelord en eller två gånger under en viss sida eller ett visst inlägg, men häng inte upp dig på att fylla sidan med nyckelord, särskilt om de är dolda. Det är inte nödvändigt.
    Inställning av dörrsidor
  • Doorway pages är i huvudsak webbplatser eller sidor som skapats för att rankas för specifika nyckelord. Målet är att leda användarna till ditt företag eftersom de kommer att hitta dina webbplatser och sidor närhelst de söker efter specifika ord eller fraser. Även om detta är vettigt i teorin, hamnar användarna i slutändan på flera liknande sidor – och hamnar på samma destination varje gång de klickar på de länkar som finns i sökmotorn. Det slutar med att de blir en stor skamfläck för sökmotorerna och en källa till frustration för besökarna.

Google och andra sökmotorer ser detta som manipulation, och om de kommer på det kommer de att rangordna dig lägre på grund av det. De vill inte att deras användare ska föras till samma sida varje gång de klickar på de första sökresultaten för en viss sökning. Även om detta kan fungera mycket bra till en början kan det sluta illa.

Användning av cloaking för att lura sökmotorerna

Cloaking är en teknik där det innehåll eller den information som presenteras för sökmotorns crawlers är helt annorlunda än det som presenteras för de personer som besöker webbadressen. Detta görs för att uppnå bättre indexerbarhet och i sin tur högre sökplaceringar för specifika nyckelord. Google och andra sökmotorer har varit kända för att permanent förbjuda webbplatser eller webbplatsförfattare som använder sig av cloaking, så även om det kan vara effektivt kan det så småningom komma ikapp dig och leda till att din webbplats inte längre visas i sökresultaten.

Några exempel är att en sida med HTML-text serveras till sökmotorer, men att sidan visar en bild för användarna eller att nyckelord läggs in på en sida när den användare som begär sidan råkar vara en sökmotor, medan dessa nyckelord inte visas för de faktiska besökarna själva.

När du försöker få din webbplats att rankas högre i sökmotorerna kan det vara frestande att använda snabba lösningar. Tänk på att svarthättade SEO-tekniker kallas ”svarthatt” av en mycket god anledning. De kommer sannolikt att ge dig kortsiktiga resultat, men de kommer med stora risker. Typiskt sett kommer dessa tekniker att upptäckas förr eller senare, och din webbplats kan förbjudas eller straffas i någon form. Google och andra sökmotorer föredrar white hat SEO-tekniker eftersom de följer alla regler och riktar sig till en mänsklig publik i stället för att lura sökmotorerna. Även om det kan ta mer tid och ansträngning att implementera dessa tekniker kommer det att löna sig på lång sikt.