Viktiga rankingfaktorer på Google

Att förstå viktiga rankingfaktorer på Google är avgörande om man vill ha besökare från sökmotorn. Det finns otaliga rankingstrategier, men alla gör inte skillnad på sökresultaten. Det finns viktiga grunder du måste lära dig. Först måste du förstå hur viktigt det grundläggande innehållet på din webbplats är samt vikten av att ha en stark länkprofil.

Viktiga rankingfaktorer på GoogleEn kombination av rankningsfaktorer har stor inverkan på sidans förmåga att rangordnas om den är optimerad på rätt sätt.  Innehållet på en sida är det som gör den värd en sökresultatposition.

Det är viktigt att skapa bra innehåll. Så vad är bra innehåll? Bra innehåll måste besvara en eller flera frågor som ställs av en användare på Google.

Viktiga rankingfaktorer på Google är

1. Nyckelord som första ordet i ett domännamn. En domän som börjar med sitt viktigaste sökord har ett övertag. Även en fördel rent relevansmässigt!

2. Domänens registreringslängd. Ett Google-patent medger: ”Legitima domäner betalas ofta flera år i förväg, medan illegitima domäner sällan används i mer än ett år. Därför kan det datum då en domän löper ut i framtiden användas som en faktor för att förutsäga legitimiteten för en domän.”.

3. Exakt matchande domännamn. Exakta matchdomäner kan fortfarande ge dig liten fördel. Men om din EMD-webbplats är av låg kvalitett så är den sårbar för EMD uppdateringen.

4. Nyckelord i Titeln. Din titel på sidan är fortfarande en mycket viktig rankingfaktor.

5. Titeln börjar med ett nyckelord. Enligt Moz tenderar titlar som börjar med ett nyckelord att prestera bättre än titeltaggar med nyckelordet mot slutet av meningen.

6. Nyckelord visas i H1 rubriek. H1 taggar är som en andra titel tagg. Tillsammans med din titeltagg använder Google din H1:a som en sekundär relevanssignal enligt resultat från korrelationsstudier.

7. Innehållslängd. Innehåll med fler ord kan täcka ett bredare spektrum av relevanta ord och är sannolikt att föredra i algoritmen jämfört med kortare artiklar.

8. Innehållsförteckning. Genom att använda en länkad innehållsförteckning kan Google bättre förstå sidans innehåll. Det resulterar även i viktiga lokala webbplatslänkar.

9. Nyckelordsdensitet. Även om det inte var lika viktigt som det en gång var så kan Google använda det för att bestämma ämnet för din sida. Varning för att överdriva detta då det endast kommer att skada din ranking om det inte görs naturligt.

10. LSI-sökord (Latent Semantic Indexing) i titel och beskrivning. LSI sökord kan hjälpa Google att urskilja mellan ord med flera potentiella betydelser. Men kan också fungera som en relevans signal.

Min sida om viktiga rankingfaktorer på Google är under ständig bearbetning.