Sökmotoroptimering

Olika sätt att bygga gratis länkar till din webbplats

Med tillräckligt många webbplatsbyggare och innehållshanteringssystem (CMS) för att fylla en bok och nästan lika många webbhotell har det aldrig varit enklare att utveckla en onlineplattform. Men där ligger problemet som många nya bloggare och företag nu står inför. Det finns mer än 7,5 miljarder människor som lever vid varje given tidpunkt, och mer än hälften av dem är online. Det innebär att nästan alla har någon form av närvaro på nätet, med undantag för dem som inte har tillgång till internet (och de som är för unga eller för gamla för att använda det). För många är detta kanske begränsat till konton i sociala medier och en del prenumerationer, men det finns fortfarande miljarder företagswebbplatser och personliga bloggar.

Så oavsett vilken typ av onlineplattform du har, måste du vara smart och resursstark om du vill att din webbplats ska synas. Dagarna då man helt enkelt bara lade ut på nätet och lade till några nyckelord är mycket långt borta. Världen av sökmotoroptimering har utvecklats till en punkt där även de flesta nybörjare vet att det finns hundratals faktorer som bidrar till din ranking.

Vissa av dessa faktorer – särskilt nyckelord – är mycket välkända. Problemet är att i och med ökningen av röstsökning är nyckelord inte längre det dominerande SEO-verktyget. Många SEO-experter har gått fram och sagt att nyckelord är något föråldrade. Och även om de troligen aldrig kommer att försvinna helt och hållet, är det självmordsbenäget att förlita sig enbart på nyckelord. Det är där backlinks kommer in i bilden.
Vad är backlinks?

Länkar är förmodligen en av (om inte den) viktigaste SEO-faktorn. Tyvärr är de också ganska högt upp på listan över SEO-mätvärden som du inte har så mycket kontroll över – men vi ska hjälpa dig med det om en stund.

Enkelt uttryckt är en länk en extern länk som leder användarnas uppmärksamhet från en webbplats till en annan. Du vill säkert inkludera några backlinks i ditt innehåll, men viktigast av allt är att det finns backlinks som fungerar som en inkommande omdirigering. Med andra ord vill du ha andra webbplatser och sidor som hänvisar till din webbplats med en länk.

Backlinks går hand i hand med organisk trafik, vilket är när någon kommer åt din webbplats eller via sökmotorns resultatsida (SERP). Det beror på att sökmotorernas webbplatscrawlare letar efter backlinks i synnerhet när de bygger upp sitt sökmotorindex, så att plattformen bättre kan förstå hur dina sidor är kopplade till varandra. Ännu viktigare är att backlänkarna också talar om för sökmotorerna hur ditt innehåll förhåller sig till andra webbplatser och sidor på internet. Detta bidrar till att placera din sida på SERP på ett relevant sätt så att du kan locka till dig organisk trafik för rätt sökfrågor.

Hur sökmotorerna indexerar och visar dina sidor hänger i sin tur direkt samman med kvaliteten på dina backlinks. Alla backlänkar hjälper naturligtvis sökmotorerna att indexera ditt innehåll enligt relevans, men enbart detta har inte någon större effekt på din ranking.

Därför är det viktigt att generera backlinks till och från auktoritativa webbplatser. Dessa är erkända webbplatser som redan rankas väl för ämnen som liknar dina egna. Att generera kvalitetsbacklänkar kan vara hårt arbete, men det behöver inte vara det. Här är 25 sätt att bygga (eller tjäna) backlinks.

Interna baklänkar

I vår introduktion ovan nämnde vi att backlinks är den term som bäst förknippas med externa länkar till din webbplats och dina sidor, men interna länkar passar också in på termen. Alla backlänkar bidrar till hur sökmotorerna interagerar med din webbplats eftersom de hjälper webbplatsernas crawlers som används för att utveckla och uppdatera sökmotorernas index att förstå hur ditt innehåll förhåller sig till innehåll på andra webbplatser.

Interna länkar bidrar till att utveckla en bra användarupplevelse eftersom besökare enkelt kan navigera på din webbplats och hitta relevanta artiklar som kompletterar eller matchar den sida de redan tittar på. Detta är av största vikt för SEO eftersom det gör att du kan behålla besökarna: i stället för att de ska behöva skriva in ytterligare en sökfråga för att hitta ytterligare relevant information ger du dem ett sätt att hitta den på din webbplats.

Ett av de vanligaste sätten som detta spelar till din fördel är om ditt innehåll innehåller tekniska termer som är relevanta för din bransch. Du vill att läsarna ska förstå vad du skriver, men att lägga till en definition till första instansen av varje teknisk term ger en rörig innehållsstruktur.

Det är därför du har en annan sida som går i detalj på den termen eftersom den är relevant för din bransch och din målgrupp. Genom att omvandla den första instansen av en teknisk term på din sida till ankartext som innehåller en intern baklänk till definitionssidan ser du till att dina läsare har allt de behöver direkt till hands.

Var dock försiktig så att du inte överbelastar dina sidor med interna länkar. En bra tumregel är att hålla backlinks per sida under 100, och du vill inkludera externa länkar i antalet (du kommer att se varför om en stund).

Gästutskick

Det kan låta som att du bara hjälper en annan webbplats att bygga upp sina resurser och generera fler visningar för sig själv, men det handlar i hög grad om att hjälpa varandra. Gästutskick är trots allt väldigt annorlunda än spökskrivning. Som ghostwriter får du ingen kredit för innehållet överhuvudtaget. Men varje gästinlägg är helt och hållet krediterat till skribenten, inte till värdwebbplatsen.

Naturligtvis hjälper detta värdwebbplatsen att generera visningar, men det är okej för gästskribenten eftersom det oftast innehåller en backlink till din webbplats. Gästutskick är ett av de fall där det inte bara handlar om att generera en backlink för att förbättra din sökmotorindexranking för SERP, vilket inte alls bör vara ditt enda fokus. Detta är ett utmärkt sätt att få ut ditt namn, göra ditt innehåll tillgängligt för nya läsare och vinna ökad synlighet online. Gästutskick, framför allt på auktoritativa webbplatser i din bransch, bygger upp ditt rykte på nätet på ett stort, stort sätt.

Men det kan ta lång tid att hitta möjligheter att skapa gästinlägg om du går tillväga på fel sätt. Ett säkert sätt att upptäcka färska, relevanta möjligheter är att använda sig av webbplatser som Twitter. Genom att använda sökfunktionen kan du snabbt hitta auktoritativa webbplatser som regelbundet söker bidragsgivare för gästinlägg. Skriv bara ”din nisch” + gästinlägg (till exempel ”SEO” + gästinlägg) och sök igenom resultaten efter nya möjligheter.

Hjälp en reporter (HARO)

Help A Reporter Out (HARO) är en fantastisk online-resurs för att generera backlinks på auktoritativa nyhetssajter. Allt du behöver göra är att registrera dig som källa, vilket tar mindre än en minut att göra, och du kommer att få tre e-postmeddelanden per dag varje måndag till fredag (kl. 05.35, 12.35 och 17.35 ET). Dessa är källförfrågningar, vilket är en lista över artiklar som reportrar behöver information till.

Var och en innehåller en sammanfattning (vanligtvis den tänkta rubriken för artikeln), ämneskategorin och journalistens e-postadress (det är dit du ska skicka informationen). Den innehåller också namnet på den webbplats där artikeln kommer att publiceras, reporterns deadline och en beskrivning av vilken typ av information de behöver.

Naturligtvis kommer du inte att kunna bidra till varje enskild förfrågan. För det första kan det vara över hundra per e-post som du får, och inte alla kommer att vara relevanta för din bransch. Allt du behöver göra är att skanna igenom listan för att hitta de som täcker ditt område, och sedan skicka ett bidragsförslag till reporterns maskerade e-post!

I din pitch ska du inkludera ditt svar på journalistens fråga och dina kontaktuppgifter – som kan innehålla en länk till din webbplats.

Du är inte garanterad att få en backlink från varje HARO-förfrågan du besvarar eftersom journalisten kanske inte använder den information du ger. Han/hon kommer trots allt att få många svar, och vissa kan vara mer relevanta än andra. Men oftast kommer du att belönas med en backlink på en högt rankad webbplats.

Blogg- och forumkommentarer

Alla finner sig själva vända sig till de bloggar de följer för att få information, men ibland vill eller behöver läsarna något mer än vad inlägget har att erbjuda. Det är här du kliver in i bilden. Hitta bloggar som täcker din bransch, antingen direkt eller genom att skriva om några av de produkter och (eller) tjänster som ingår i din egen bransch, och börja följa dem. Det finns många skäl för dig att göra det, och vi kommer att prata mer om dem senare i den här artikeln, men ett av de enklaste sätten att göra det kan hjälpa dig att bygga backlinks är att gå igenom kommentarsfältet.

Många bloggare (och vi inkluderar vloggare på webbplatser som YouTube) uppmanar ofta sina läsare att ställa frågor eller lägga till sina åsikter, berättelser och idéer i kommentarsfältet. Frågor besvaras ofta av den ursprungliga postaren själv, och de flesta bloggare försöker svara på varje kommentar, men ofta kommer några av de bästa svaren från andra läsare. Och det är här du kommer in i bilden.

För det första, om du märker att det saknas information eller att den inte täcks särskilt väl i inlägget kan du göra en förslagsvis kommentar där du ger den informationen. Och genom att läsa igenom andra läsares frågor kan du också hitta möjligheter att ge svar.

Ibland upptäcker du att svaret som en annan läsare söker är för långt för att publiceras som en kommentar. Använd dessa möjligheter för att ge ett sammanfattat svar och avsluta med en länk till din artikel.

Ett annat ställe som allmänheten vänder sig till är forum som Yahoo Answers och Google Groups, samt bransch- (eller till och med produkt-) specifika alternativ. Dessa erbjuder i stort sett samma möjligheter som bloggkommentarsfältet gör.

Vittnesmål

Alla företag, stora som små, älskar att visa upp de vittnesmål de fått från sina kunder. Faktum är att du kommer att märka att de flesta företagssajter visar upp några få utvalda vittnesmål på sin hemsida, och några få har hela sidor som ägnas åt kundomdömen (som alltid har en länk på hemsidan – vanligtvis något som ”kundsuccéberättelser”). Här är ett exempel på hur en sida med vittnesmål ser ut.

Så hur gör du detta till en enkel metod för att tjäna kvalitetsbacklänkar till din webbplats? Det första steget är att sätta dig ner och göra en lista över produkter och tjänster som du har använt nyligen. En bra tumregel är att tänka på dem som du har använt regelbundet (eller börjat använda) under de senaste sex månaderna. Detta kan ta lite tid och kommer troligen att vara en pågående process, men det är den överlägset längsta delen av den här metoden.

Därefter vill du se om deras webbplatser har en sida med vittnesmål eller inte. Om de har en sådan, ägna en stund åt att skriva en kort, positiv recension av din erfarenhet av att använda produkten eller tjänsten och kontakta dem. De flesta webbplatser har en funktion för feedback eller har ett e-postkonto för vittnesmål på sin kontaktsida.

Och det var allt! Du behöver inte ens be om en länk eftersom de nästan alltid inkluderar den automatiskt – bara för att bevisa att du är en riktig person. Se till att nämna att de får använda ditt vittnesmål på sin hemsida, eftersom det är där din länk får mest exponering.

Bloggarrecensioner

Vittnesmål på andra webbplatser är ett utmärkt sätt att generera backlänkar, men det finns också ett lika bra alternativ som gör det möjligt för vittnesmål om din produkt eller tjänst att vara en backlink-källa till din webbplats.

Hur då? Genom att erbjuda det till bloggare i din bransch gratis. Även om detta inte precis är ett gratis sätt att bygga backlinks är kostnaden mycket minimal och resultaten bör betala sig ganska snabbt.

Så vad du vill göra är att söka efter bloggare som tillhandahåller vissa recensioner för produkter och tjänster i din bransch. Begränsa resultaten till de mest officiella innan du går vidare till nästa steg. Det är här du vill lägga fram ett erbjudande. Följ den här guiden:

Börja med en vänlig hälsning och nämn att du letade efter artiklar om ditt ämne när du hittade deras inlägg. Ge dem en komplimang för deras innehåll och låt dem sedan veta att du tillhandahåller en produkt eller tjänst som matchar ämnet. Nämn vad du brukar ta betalt och säg sedan att du skulle vilja erbjuda dem det gratis. Allt du vill ha i gengäld är att de överväger att nämna ditt företag på sin blogg eller eventuellt göra en recension.

Om de är intresserade kommer de att höra av sig till dig. En sak du bör vara medveten om är att den här metoden inte garanterat fungerar varje gång eftersom du inte kan tvinga bloggarna att skriva en positiv recension – du når ut till dem i god tro. Du måste också vara mycket försiktig med hur du kontaktar dem, eftersom det är ett brott mot Googles riktlinjer för webbansvariga att uttryckligen be om en länk (eller till och med en recension).

Metoden med den flyttande mannen

The Moving Man Method är ett av de enklaste sätten att bygga högkvalitativa backlinks till din webbplats från auktoritativa källor. Ibland går ett stort namn på ett företag eller en tjänsteleverantör i konkurs. Denna process kan ske av många olika skäl, bland annat intern politik eller dålig ledning. Ibland är företagsnamnet kopplat till grundaren, och verksamheten läggs ner efter att denne gått i pension eller avlidit.

Medan de var verksamma tillhandahöll de dock kvalitetsinnehåll på sin webbplats, vilket genererade många backlinks från andra webbplatser. Vanligtvis stängs även dessa webbplatser och domännamnet förnyas inte, men vissa företag (främst erkända ledande experter) har registrerat sina domännamn ett par år i förväg. När företaget går i konkurs finns webbplatsen kvar på nätet, men vanligtvis tas innehållet bort. Detta innebär att de backlinks som de har byggt upp fortfarande kommer att fungera, men kommer att leda användarna till tomma sidor.

Vid andra tillfällen finns webbplatsens innehåll kvar på nätet men uppdateras inte längre. För att hitta exempel måste du hitta auktoritativa webbplatser som innehåller många länkar till andra sidor. Med hjälp av Domain Hunter Plus kan du se vilka av dessa länkar som leder till webbplatser som laddar tomma sidor. Därefter använder du ett program som Ahrefs för att ladda ner en lista över alla backlinks som pekar mot den webbplatsen.

Det är här du börjar generera backlinks till din webbplats. Om du har innehåll som tillgodoser samma efterfrågan som den nedlagda webbplatsen brukade göra, kan du nå ut till de webbplatser som innehåller backlänkar till dem och låta dem veta att länken inte längre fungerar korrekt eftersom den andra webbplatsen har tagits ned. Erbjud dem en resurs på din webbplats som ersättning, och chanserna är mycket stora att du får en kvalitetsbacklänk.

Trasiga länkar

Den här tekniken liknar mycket Moving Man-metoden, förutom att du istället för att leta efter länkar som är gamla eller tomma sidor letar du efter länkar som ger ett 404-fel. Om du har spenderat någon tid på internet överhuvudtaget är chansen stor att du har stött på ett 404-fel åtminstone ett par gånger. När en webbplats har tagits ner helt och hållet kommer befintliga backlinks på andra webbplatser att resultera i ett 404-fel. Vi kallar dessa för ”trasiga länkar” – och de är dåliga nyheter för SEO på den webbplats som är värd för dem.

Återigen vill du hitta resurssidor för din bransch och kontrollera om de innehåller trasiga länkar. Vi förväntar oss inte att du klickar på varje länk i hopp om att hitta en – använd bara ett webbläsartillägg som Check My Links för Chrome. Trasiga länkar markeras med rött, vilket gör dem lätta att hitta med en blick.

Ditt nästa steg är detsamma som med Moving Man-metoden. Du skickar ett e-postmeddelande till ägaren av resurssidan för att meddela honom eller henne om den trasiga länken och ser till att berätta exakt vilken den trasiga webbadressen är och var på sidan länken finns. För att göra detta kan du vilja inkludera den ankartext som de har använt, samt URL:en för den sida som innehåller den trasiga länken.

Återigen informerar du dem på ett vänligt sätt om att din webbplats har relevant innehåll som täcker samma ämne. Erbjud dem en länk till dina sidor för att ersätta den trasiga länken, och i de flesta fall har du fått en ny backlink.

Återvinning av länkar

Ibland nämns ditt företag eller varumärke på nätet utan någon länk till din webbplats. Detta steg beror oftast på mänskliga fel, men den goda nyheten för dig är att det kan vara en ny källa till backlinks.

Länksanering är enkelt men mycket kraftfullt. Vanligtvis kommer du att upptäcka att någon har nämnt dig på sin blogg för att de gillar en (eller flera) av dina produkter eller tjänster. Inlägget är inte alltid en recension i sig – i vissa fall har de tagit upp ditt varumärke eller företag som en del av en större berättelse.

  • Allt du behöver göra för att hitta dessa omnämnanden är att använda ett verktyg som BuzzSumo, som genererar en innehållsvarning varje gång någon skriver om dig. För det mesta kommer du att upptäcka att de redan har inkluderat en länk till din webbplats, vilket är en bra nyhet, men ibland saknas länken.
  • Istället för att sitta och önska att de hade lagt till en länk, skicka ett mejl till dem! Tacka dem för att de har nämnt ditt företag i artikeln (bonustips: det hjälper att berömma inlägget också) och fråga om de kan tänka sig att lägga till en länk till din webbplats. Nämn att det kan hjälpa deras läsare att hitta dig om de vill.
  • Kräv inte att länken ska läggas till. Sätt in en vänlig begäran, upprepa ditt tack och önska dem lycka till innan du avslutar. Nästan varje gång får du ett positivt svar och du har förtjänat en ny backlink.

Ibland får du några av de mest kraftfulla länkarna genom att kräva en länk, och om du följer vår guide om hur du ska gå tillväga för att be om länken, kommer du förmodligen att upptäcka att de kommer att ge dig ett positivt omnämnande igen i framtiden – denna gång med länken redan tillagd.

Att hjälpa hackade webbplatser

Tack vare serier som Mr. Robot och filmer som Blackhat (2015) blir fler och fler människor medvetna om hur ofta webbplatser blir hackade. Nyligen har ransomware-attackerna orsakat en ganska legitim panik över hela världen.

Men tusentals webbplatser hackas dagligen på ett mycket mer subtilt sätt. Vissa hackningar leder till att din webbplats börjar spamma e-postmeddelanden som du inte kan hitta i din utlåningslåda, eller lägger till sidor som marknadsför och säljer receptbelagda läkemedel.

När en webbplats har hackats för att lägga till sidor i tysthet är det inte så bra för webbplatsägaren – särskilt eftersom de sannolikt inte märker det själva om de inte ständigt håller utkik efter dem. Men om du kan hitta hackade webbplatser i din bransch kan du vända det till en möjlighet till en backlink.

För att hitta sådana webbplatser behöver du bara använda en söksträng inurl:keyword + ”keyword”. Inurl:fitness + ”Viagra” är ett typiskt exempel på hur man hittar hackade sidor inom fitnessbranschen.

Därefter informerar du webbplatsens ägare om sidan och ger en länk till den så att de snabbt kan hitta hacksidan i backend i sin webbplatsbyggare eller sitt innehållshanteringssystem och göra sig av med den. Ibland frågar de som ett tecken på tacksamhet om det finns något sätt för dem att återgälda dig. Det är då du nämner att du nyligen har publicerat en artikel som de kan vara intresserade av och frågar om de skulle ha något emot att lägga till en länk från en av deras högt rankade sidor. Så enkelt är det!

Sidor för feedback på webbplatser

Ett utmärkt sätt att inte bara generera backlinks utan också få input om hur man kan förbättra användarupplevelsen på din webbplats är att skicka in din webbplats till en av de många, många feedback-sajterna.

Dessa är utformade för att hjälpa webbplatsägare att få ut det mesta av sin webbplats potential när det gäller layout och konvertering. Visst är tekniker för utvärdering av användbarhet också ett utmärkt sätt att göra detta, och vi rekommenderar verkligen att du utför en sådan minst en gång om året (och framför allt när du nyligen har lanserat din webbplats, eller när du planerar att göra om den). Men dessa resulterar inte ofta i backlänkar, så när det gäller att slå två flugor i en smäll – förbättra både din UX och din SEO – är webbplatsfeedbacksidor rätt väg att gå.

Allt du behöver göra är att skapa ett konto på en eller flera av dessa webbplatser och sedan skicka in din webbplats för granskning. Lägg till en liten beskrivning av hur du tror eller skulle vilja förbättra den, och det är allt! De bästa webbplatsernas feedbackwebbplatser lägger automatiskt till en backlink till din webbplats. Det verkar vara en självklar funktion, eftersom det gör att bidragsgivarna lätt kan hitta din webbplats, men vissa av dessa plattformar lägger inte till länken i sig själva. Så om du letar efter en bra feedback-webbplats som automatiskt genererar en länk åt dig, så är detta några av de mest auktoritativa rankade.

BounceApp.com
SuggestionBox.com

Bli intervjuad

Intervjuer på nätet har blivit en populär trend på sistone, och de erbjuder ett enkelt sätt att tjäna några backlinks. Det tar tid att bli betraktad som en auktoritet inom din bransch eller nisch, men när du gör det kommer du förmodligen att märka att du får många intervjuinbjudningar. Tills dess måste du ta det första steget för att hitta möjligheter att bli intervjuad.

Ett sätt att göra detta är att hålla utkik efter webbplatser – särskilt bloggar och även vloggar – som erbjuder intervjuer online. De behöver inte vara inriktade på just din nisch, men i så fall bör du begränsa listan till dem som täcker en rad olika ämnen. Du slösar bort din tid på att försöka få en intervju på en webbplats som inte alls är relevant för din bransch, och även om du (genom ett mirakel) lyckas få en intervju, kommer backlänken inte att göra så mycket för din rankning i SERP.

När du har hittat en relevant webbplats skickar du ett vänligt e-postmeddelande till dem och låter dem veta att du vill delta i deras projekt. Se alltid till att inkludera en översikt över vilken typ av kunskap du kan erbjuda som bidrag. Det är lite som gästpostning och tillhandahållande av resurser via HARO, men som en blandning av de två – du tillhandahåller en informationskälla som någon annan kommer att översätta till innehåll för sin webbplats.

Ett annat alternativ är att nå ut till onlinepublikationer som finns i din närhet och berätta för dem att du nyligen har startat upp. Fråga om de är intresserade av att göra en artikel om lokala företag och erbjud dig att vara en av de intervjuade. Oavsett vilken metod du använder kommer du garanterat att få några backlinks med tiden.

Google+

Om du inte redan har skapat ett profilkonto på Google+ rekommenderar vi att du gör det, eftersom det är ett enkelt sätt att skapa en backlink till din webbplats. Allt du behöver göra är att registrera dig gratis, lägga till en länk till din webbplats i avsnittet Introduktion och börja interagera med andra Google+användare. Ju mer tid du ägnar åt att kommunicera och dela med dig, desto mer exponering kommer din länk att generera för din webbplats, så precis som alla SEO-metoder kommer det att vara en kontinuerlig och långsiktig process. Med tiden kommer du att få fler och fler hänvisningar via din Google+ profil, vilket gör den till en allt mer kraftfull backlink.

En viktig sak att notera är att du måste vara utloggad från Google+ för att kunna se länken som en länk, även känd som en dofollow-länk. Det är lite konstigt, men länken visas som nofollow när du är inloggad, vilket innebär att backlänken finns och finns på din profil, men visas inte som en länk och kan inte klickas på för att omdirigera användare.

Det betyder dock inte att du inte bör lägga till den. Det kommer säkert att finnas användare som inte är inloggade när de stöter på din profil – om den till exempel dyker upp på en SERP – så de kommer att se länken och förhoppningsvis följa den. Att ha den backlänken tillgänglig hjälper dessutom sökmotorerna (Google mest uppenbart, men Bing och Yahoo tar också upp den) att indexera din webbplats och förbättra din SERP-placering.

Sociala medier

Detta är något av en förlängning av ovanstående avsnitt om Google+, som vi tyckte förtjänade sitt eget strålkastarljus. Andra sociala medieplattformar kan vara lika viktiga som plattform för att generera backlinks till din webbplats och för att marknadsföra ditt innehåll. Faktum är att det är ett så livskraftigt och populärt alternativ att människor har gjort karriär som marknadsföringsansvariga för sociala medier.

Du behöver naturligtvis inte anlita en sådan när du börjar eftersom du bör kunna sköta dina sociala medieplattformar själv utan problem, men på lång sikt kommer du förmodligen att vända dig till en sådan också.

Så här fungerar det: Du skapar en Facebook-sida för ditt företag, där du kan interagera med användarna, marknadsföra ditt företag och dela ditt innehåll. Du kommer förstås också att dela innehåll från andra sidor, och de brukar vanligtvis återgälda tjänsten. Dina följare kan få regelbundna uppdateringar om nytt innehåll, produkter och kampanjer, och de kan dela dina inlägg med sina vänner – vilket skapar en krusiduller av backlinkmöjligheter.

Samma sak kan sägas om Twitter, som vi redan har nämnt som en utmärkt plattform för att hitta möjligheter till gästinlägg på andra webbplatser. En annan populär trend (mer för produktorienterade företag, även om tjänsteleverantörer också bör överväga att hitta sätt att utnyttja plattformen) är Instagram, som gör det möjligt för dig att marknadsföra ditt varumärke och dela reklamkampanjer som t.ex. tävlingar med ett stort antal följare.

Skapa kvalitetsinnehåll

För att generera backlänkar på sociala medier, genom gästpostning och i stort sett de flesta av de metoder vi har nämnt måste du ha kvalitetsinnehåll på din webbplats. Du kommer definitivt inte att kunna använda metoden med brutna länkar med framgång om din webbplats inte tillhandahåller kvalitetsinnehåll!

Och genuint, att ha kvalitetsinnehåll gör det mer sannolikt att andra webbplatser, och särskilt bloggare, kommer att hänvisa till din webbplats utan att du behöver kontakta dem först. Andra i din bransch kommer också att följa andra webbplatser, som din, så för att få en backlink från dem måste du se till att du är värd en sådan.

Självklart vill du att ditt innehåll ska vara unikt, men du vill också ge en verkligt unik upplevelse (det kallas att ha ett unikt värde). De flesta sidor på nätet är unika och många av dem innehåller värdefull information, men få kan erbjuda ett verkligt unikt värde. För att göra det måste du tillhandahålla innehåll som förbättrar användarens upplevelse på ett sätt som ingen annan webbsida gör.

Detta är absolut nödvändigt för att generera delningar i sociala medier och andra backlänkar. Ditt innehåll är ett av de få sätt på vilka du direkt kan styra din sannolikhet att få backlinks.

Vad vi föreslår är att du, innan du skapar en sida, föreställer dig själv som en person som besöker din webbplats. Föreställ dig den typ av sida som ger dig något som inte bara uppfyller dina krav (vilket är ryggraden i bra innehåll), utan som också skiljer sig från det mesta du redan hittar på nätet.
När du väl har den bilden i huvudet måste du sätta dig ner och skapa den, publicera den och sedan marknadsföra den.

Spionera på dina konkurrenter

För att hjälpa dig att skapa bra innehåll som ger din webbplats backlinks vill du spionera på dina konkurrenter. Varför? Därför att chansen är stor att de har bra innehåll som redan rankas bra och har genererat många backlinks.

Det enklaste sättet att göra det är att följa deras sidor på sociala medier eftersom det är där de delar sitt mest fruktbara och relevanta innehåll. Att ha tillgång till detta innehåll kommer att spela stor roll i vårt nästa avsnitt, Skyscrapermetoden, men det är viktigt även på andra sätt. Genom att veta vad dina konkurrenter gör på sina sociala medieplattformar får du en uppfattning om vilken typ av människor och företag som följer dem, människor som du också kan nå ut till och marknadsföra dig till. Inte bara det, utan du kan också hålla dig uppdaterad om vilka marknadsföringsmetoder de använder för att få backlinks, information som du kan ta till dig och anpassa till ditt varumärke.

Så vad du vill göra är att inte bara följa dem på sociala medier, utan även att anmäla dig till de nyhetsbrev som de skickar ut. Google Alerts är ett annat bra sätt att få meddelanden om när de lägger ut nytt innehåll på sin webbplats.

Ett av våra favoritverktyg för att upptäcka när och hur dina konkurrenter bygger länkar är Monitor Backlinks. Det ger dig direkt insikt i vilka tekniker du kan replikera för att tjäna dina backlinks i samma bransch: specifika webbplatser som du bör erbjuda att göra gästinlägg för, bloggare som du kan be om recensioner och nästan alla andra metoder som vi har nämnt.

Skyscrapermetoden

The Skyscraper Method är ett supereffektivt sätt att generera innehåll som inte bara är av hög kvalitet utan om det görs på rätt sätt kommer det också att hjälpa dig att skapa unikt värdefulla sidor som garanterat kommer att ge dig backlinks från auktoritativa webbplatser. Och det bästa är att du inte heller behöver spendera några pengar på att hitta resurser eller utveckla innehållet!

Vi har redan förklarat det första steget i denna trestegsprocess: att spionera på dina konkurrenter för att veta vilket innehåll som rankas bra och genererar flest backlinks. I vårt förra avsnitt nämnde vi några verktyg för att ta reda på var och hur dessa backlinks byggs, så vi ska inte upprepa oss här. Vad vi ska göra är att berätta vad du kan göra mer med detta innehåll.

Detta är steg två i Skyscrapermetoden: att använda grunden för befintligt innehåll för att skapa ditt eget. Vad du inte vill göra är att bara skriva om det, för då är det inte troligt att du kommer att tjäna ytterligare backlinks eller genomföra steg tre (som vi kommer att ta upp om en stund). Kom ihåg att det innehåll du nu har kurerat är tänkt att fungera som en grund, inte som en ram.

På denna grund vill du presentera samma information på ett nytt, bättre sätt och framför allt lägga till den. Hitta nya källor, uppdaterad och vag information, hitta nya sätt att informera dina läsare om något som dina konkurrenter talar om. Du vill utöka det befintliga innehållet, så om (till exempel) dina konkurrenter har en artikel med hög ranking om de tio bästa produkterna, erbjuder du dina läsare ett alternativ som rankar de femton bästa produkterna.

Slutligen vill du marknadsföra din förbättrade version av innehållet. Återigen, detta behandlades delvis i vårt föregående avsnitt: att följa upp de möjligheter du hittade som dina konkurrenter använde för att generera länkar.

Listor

Det finns tre viktiga sätt som du kan använda för att skapa innehåll som kommer att ranka bra och generera backlinks när det gäller hur du presenterar informationen, och det första av dessa är att skapa innehåll i form av listor.

Det låter lite konstigt i början, men människor älskar långa listor med information. Det finns till exempel många artiklar på nätet som bara ger dig de tio bästa sätten att bygga backlinks, och dessa inkluderar några alternativ som kommer att kosta dig (som att erbjuda stipendier och donera till välgörenhetsorganisationer). Till och med några av de mest auktoritativa SEO-webbplatserna stannade vid mindre än tjugo.

Genom att implementera de två första stegen i Skyscrapermetoden och kombinera dem med det här har vi kunnat ge en artikel som listar 25 tekniker. Och skälen till detta är enkla: när man skapar en längre lista kan man vara mer grundlig och täcka in fler alternativ. Samma sak gäller oavsett vilket ämne du har!

Att skapa en längre lista som ett sätt att använda Skyscrapermetoden innebär också att du kan skapa längre innehåll. Många av toppnamnen inom SEO säger att längre innehåll är perfekt för backlinks eftersom du har utrymme att vara detaljerad.

Listformatet är ett utmärkt sätt att göra det eftersom det automatiskt strukturerar och delar upp ditt innehåll i lättlästa avsnitt, som fungerar som språngbrädor för läsarna att följa.

Infografik

Infografiker är den heta nya trenden inom SEO, och de är ett utmärkt tillägg till ditt innehåll i allmänhet. Med tanke på hur många SEO-experter som förespråkar användningen av infografik är det faktiskt förvånande hur få som implementerar dem i sina online-strategier!

Detta beror förmodligen på att de flesta tror att det kommer att bli dyrt att göra en, men det behöver det inte vara. Genom att använda webbplatser som UpWork (tidigare Elance-oDesk) kan du enkelt hitta en grafisk formgivare med erfarenhet av infografik till seriöst överkomliga priser. Och även om det alltid är bättre att hitta någon som har gjort infografik tidigare behöver det inte vara ett krav – enligt vår erfarenhet är textinnehållet viktigare än designen.

Infografiker presenterar information på ett visuellt estetiskt sätt som garanterat kommer att generera delningar online. Allt du behöver göra är att ha idén i åtanke, skriva korta, koncisa informationsblock (där kommer listmetoden in i bilden igen!) och anlita en designer för att förverkliga den. Om du föredrar det kan du till och med göra det själv med hjälp av verktyg som Piktochart (vilket är anledningen till att vi har kunnat inkludera infografik på vår lista över gratis metoder för att bygga backlinks).

Därefter vill du dela din infografik på dina sociala medier och framför allt på webbplatser som Visual.ly, DailyInfoGraphic.com och AmazingInfoGraphics.com.

Sist (men absolut inte minst) bör du också erbjuda din infografik som gästinlägg till etablerade bloggare i din bransch. När den marknadsförs på rätt sätt har en enda infografik potential att generera över 100 backlinks!

Ljud

En annan i stort sett ignorerad lösning för att bygga backlinks är att skapa ljudfiler. Även om nästan vad som helst går att använda, blir det naturligtvis bättre om du gör ljudfiler som är relevanta för din bransch.

En idé som är bra är att spela in dig själv (eller någon annan) som läser dina inlägg högt och bädda in filen på den relevanta sidan. Detta beror på att många människor tar till sig information bättre när de kan höra den, både i stället för och till och med när de läser den också.

En annan anledning till att detta kan öka dina sidvisningar är att långa inlägg för användare med dyslexi kan vara ganska skrämmande, särskilt när de innehåller tekniska termer. Många av dem använder stödprogram för text-till-tal som NaturalReader, men vissa av dessa programvarualternativ kräver att användarna laddar upp texten i ett dokument.

Längre text rankas högre, men du vill inte förlora potentiella besökare till din webbplats för att de måste kopiera ditt innehåll till ett Microsoft Word-dokument och sedan ladda upp filen till sitt hjälpmedelsprogram för att ta sig igenom hela artikeln. Att inte tillhandahålla ett ljudalternativ är inte direkt diskriminering, men det vore trevligt att starta en trend att göra ljudversioner av ditt innehåll tillgängliga för dem som behöver det. Som du säkert kan gissa är detta också ett utmärkt sätt att erbjuda innehåll med kvalitetsvärde.

Vocaroo är ett utmärkt onlineverktyg som du kan använda för att göra röstinspelningar via din webbläsare, och du kan ladda ner filen i mp3-format för att bädda in den på din webbplats. För att hjälpa dig att bygga upp backlinks kan du också ladda upp filerna till ljuddelningssajter.

EDU Resursidor

Det är ett välkänt faktum inom SEO att länkar från .edu-sidor alltid garanterat ökar din ranking och genererar mycket trafik till din webbplats. Många webbplatsägare känner dock att det är näst intill omöjligt att tjäna en .edu-länk, men det är det inte. Allt du behöver göra är att tillhandahålla något som universiteten kommer att vilja länka till, vilket är mycket enklare än vad de flesta tror.

Ett sätt att göra det är att erbjuda ett stipendium. Även om det är ett fantastiskt sätt att tjäna .edu-baklänkar innebär det en hel del pengar – något som du inte nödvändigtvis har när du börjar.

Som tur är finns det ett annat sätt att bygga .edu-länkar gratis. De flesta universitet har en resurssida som deras studenter och allmänheten kan använda. Dessa sidor är fulla av länkar till webbplatser som publicerar innehåll som är relevant för deras studenter och fakultetsmedlemmar att hänvisa till. Länkarna är kategoriserade och vanligtvis sorterade i alfabetisk ordning för att inte ge någon enskild länk för mycket företräde.

Vad du vill göra är att hitta dessa referenssidor och hitta ett inlägg på din sida som bäst matchar det som de redan har listat. Kontakta webbansvarig via e-post för att presentera din sida och nämna din resurs på ett vänligt sätt. Föreslå (men insistera inte) att ditt inlägg skulle kunna vara ett värdefullt tillägg till deras referenssida.

Var beredd på att skicka ut många av dessa e-postmeddelanden och att endast 5-10 % resulterar i en backlink, men kom också ihåg att även en enda .edu-länk kan (och kommer att) göra en betydande skillnad för din SEO.

Bloggaggregatorer

Bloggaggregatorer är webbplatser som Alltop som är värdar för en lista över kvalitetsbloggar inom olika branscher. Dessa aggregatorer kan vara ett bra och enkelt sätt att bygga upp backlänkar till din webbplats utan kostnad, och eftersom de är auktoritativa kommer länken i sig redan att vara bra för din SEO. Aggregatorsajter har också många följare, så du kan vara säker på att de backlänkar som du har byggt på dem kommer att generera en hel del trafik också.

Det finns fyra enkla steg som du måste följa för att få en dofollow på någon av dessa webbplatser:

Registrera dig för ett gratis konto på den aggregerande webbplatsen.
Skicka in din webbplats som förslag till deras lista.
Du får en HTML-kod som du måste lägga till på din webbplats så att de kan verifiera att du har skickat in den och bekräfta att du är ägaren.
En representant från bloggaggregatorsajten kommer att titta på webbplatsen inom några dagar för att verifiera inlämningen. När din begäran har godkänts kommer en dofollow-länk till din webbplats att läggas till på deras sidor.

Andra bloggaggregatorer är BizSugar.com, BlogEngage.com, BloKube.com och InBound.org. Gå vidare och hitta så många du kan med en snabb Google-sökning. Samma process som ovan gäller för de flesta av dem – det är lika enkelt som – så försök att lägga till din webbplats på så många av dem som möjligt. Detta är verkligen kraftfulla backlinks som kommer att hjälpa till att öka din SEO-rating avsevärt.

Scoop It

Scoop It erbjuder en förenklad lösning för dem som vill kurera innehåll samt tjäna kvalitetsbacklänkar. Det är ett vanligt verktyg bland branschledare, och särskilt de som vill utveckla sitt varumärke i professionella nätverk. Du kan se det som en annan bloggaggregator, förutom att det är så mycket mer än så.

På Scoop It kan användarna bygga upp sina online-tidningar med innehåll från hela webben som de tycker om, i syfte att dela det kurerade innehållet med andra branschmedlemmar och kunder. Programvarans snabba sökmetoder ser till att användarna hittar kvalitetsinnehåll från pålitliga webbplatser, så att lägga till ditt namn i mixen kommer att göra underverk för din webbplats SEO.

Se det som en andra plattform för att publicera och marknadsföra ditt innehåll och matcha det med annat relevant innehåll som finns på webben – och skapa backlinks för andra webbplatser som kan övertalas att göra detsamma åt dig. Du har också friheten att dela ditt Scoop It-innehåll på dina sociala medieplattformar.

Det finns ett par paket att välja mellan, och det kostnadsfria alternativet är ganska bra för att börja. Du kanske vill utforska några av deras betalda planer i det långa loppet, men när du bara börjar sträcka ut benen på nätet är det ett utmärkt sätt att börja bygga upp backlinks till och från din webbplats att använda den kostnadsfria versionen.

Blogginlägg ”Best Of”

Det finns många bloggar och webbplatser som publicerar ”best of”-listor där de ger läsarna en omfattande uppdelning av de bästa bloggarna och webbplatserna inom en viss nisch eller bransch.

Även om du kanske inte kan göra en egen lista på ett övertygande sätt, vilket skulle skapa backlänkar till andra webbplatser som du kanske kan övertala att göra en ömsesidig länk, kan du använda de befintliga länkarna för att hitta bloggar och plattformar där du kan presentera din egen lista. Detta är ett av de enklaste sätten att göra det på, eftersom du redan har en lista över de bästa möjliga webbplatserna i din bransch – ingen ytterligare forskning behövs.

Naturligtvis ska du inte begränsa dig till endast en webbplats listor. En bra tumregel är att hitta minst tre som du kan jämföra och sammanställa en egen lista. Det är denna lista som du kommer att använda för att utveckla din strategi för e-postmarknadsföring.

Du bör också hålla utkik efter relevanta lokala webbplatser som du inte nödvändigtvis kommer att hitta på ”best of”-listor. Anledningen till detta är enkel: röstsökning förändrar sökmotorernas sätt att interagera med användarna och tar hänsyn till platsen när de genererar SERP. Att ha länkar till andra, mer etablerade lokala företag kan hjälpa dig att placera dig väl, inte bara för textbaserade sökfrågor utan även för den alltmer populära röstsökningen med samtalsröst.

Så hur omvandlar du denna lista till nya backlinks med en strategi för e-postmarknadsföring?

Gör ett förslag

Med hjälp av de metoder som vi redan har beskrivit har du lyckats skaffa dig en mängd nya backlinks, men i vissa fall måste du göra en bra pitch. Det mest direkta sättet att bygga nya backlinks är att helt enkelt fråga. Men det är inte troligt att det kommer att fungera (men när det gör det är det förmodligen den enklaste länken du någonsin kommer att tjäna!) Så vad är en bra pitch?

För det första måste du komma ihåg att du måste ge lite för att få lite. Backlänkar ges vanligtvis ut när du kan erbjuda den andra webbplatsen något som de också kan använda till sin fördel. Så vad har du att erbjuda annat än en ersättning för gamla och trasiga länkar och en upplysning om hacks?

De vill ha samma sak som du vill ha, så se till att du har skapat kvalitetsinnehåll som är relevant för deras webbplats och som har skapats med hjälp av de riktlinjer som vi har beskrivit ovan.

Låt dem därför veta att du redan har skapat en backlink till deras webbplats – och ge dem en länk till inlägget så att de kan se det själva. För det andra måste du komma ihåg att de flesta människor får nästan hundra e-postmeddelanden per dag, så håll det kort – men utelämna inte relevant information.

Din ämnesrad måste vara attraktiv. Omkring 69 % av de e-postmeddelanden som markeras som skräppost beror på en dålig ämnesrad. Din text måste vara detaljerad, men kortfattad – och framför allt vänlig snarare än påträngande. Om du har svårt kan du ta en titt på några mallar eller använda Pitchbox.

Din pitch kommer i slutändan att vara avgörande för om en webbplats ger dig en backlink eller inte. Det är det mest grundläggande, men också det viktigaste sättet att generera dessa länkar. Kom ihåg det och kom ihåg vår guide, så kommer du snart att se din SEO-ranking öka astronomiskt.