Sökmotoroptimering SEO 2023
Sökmotoroptimering för 2023! I en bransch som SEO, som är så snabbfotad, kan mycket hända under loppet av ett år – därför vill du se till att du ligger steget före år 2023 gällande Sökmotoroptimering.
Så hur kan du få en konkurrensfördel år 2023?
Vilka SEO-strategier och taktiker kommer att hjälpa dig att dominera SERPen och tjäna mer intäkter? I den senaste upplagan av SEO Trends hittar du svaren på dina mest brännande frågor och tips som kan påverka hur du optimerar för sökning. Du lär dig hur du kan omkalibrera din SEO-strategi för maximala resultat genom att identifiera de viktigaste trenderna som kommer att påverka söklandskapet nästa år. Några av de SEO-trender som tas upp är:
- Sökfunktioner och rika resultat.
- AI-innehållsverktyg.
- Faktorer på sidan.
- Och mycket mer.
SEO-trender 2023
Om du är en SEO-proffs som planerar för 2023 har denna artikel precis vad du behöver för att sätta upp en framgångsrik SEO-strategi. Du får veta var de största och mest inflytelserika förändringarna kan ske och hur experterna rekommenderar att du reagerar. Den här guiden hjälper dig också att förstå de viktigaste bästa metoderna för SEO för att isolera dig från nya uppdateringar och förändringar i trender. Ta ditt exemplar idag; få direkt insikt och tips direkt från experterna om hur du ska lyckas med SEO år 2023.
Search Engine Journal (SEJ) släppte nyligen sin senaste rapport State of SEO 2023 med många trender och prognoser för 2023. I rapporten har de analyserat den senaste forskningen och experternas åsikter för att förstå de största utmaningarna som SEO-proffs ställdes inför i år och vilka de största förväntade förändringarna inom SEO är för 2023.
Om jag ska vara ärlig är den enda förutsägelse jag vill höra om 2023 att den inte kommer att likna de senaste två åren. Men om du vill att din strategi för nästa år ska bli framgångsrik måste du ta hänsyn till potentiella utmaningar som kan uppstå. Vilka utmaningar väntar SEO år 2023 och därefter? Låt oss utforska åsikterna från välrenommerade experter, däribland Rock Content!
De viktigaste resultaten av rapporten State of SEO
SEJ:s State of SEO-rapport förutspår att maskininlärning och AI, Google-uppdateringar och avskrivning av cookies från tredje part kommer att vara de största förändringarna inom SEO fram till 2023. För att förbereda sig ordentligt för framtida hot frågade SEJ respondenterna vad de tror kommer att bli de tre största förändringarna inom SEO inom de närmaste åren. Här är deras svar:
Maskininlärning och AI (18,7 %)
Google-uppdateringar (18,0 %)
Avveckling av cookies från tredje part (13,9 %)
Googles sidor utan klick (12,9 %)
Konkurrens mellan talanger (11,5 %)
Maskininlärning och AI
Maskininlärning och artificiell intelligens kommer att vara mycket viktiga för SEO år 2023. Det används redan i olika aspekter av SEO, från innehållsoptimering till länkbyggande och sökordsforskning. Till och med innehåll med artificiell intelligens skapas redan i dag.
När Googles uppdatering av hjälpsamt innehåll i augusti 2022 släpptes för att ”se till att människor ser mer originellt, hjälpsamt innehåll skrivet av människor, för människor, i sökresultaten”, var det första intrycket att detta var inriktat på AI-innehållsverktyg. Enligt sökmotorns riktlinjer för webmaster, Googles Search Advocate, John Mueller, betraktas innehåll som genereras automatiskt med AI-skrivverktyg som skräppost.
Det enda sättet att garantera att ditt innehåll kommer att tas emot väl är att känna din målgrupp utan och innan och använda maskininlärning och AI som produktivitetsassistentverktyg, utan att någonsin förlora den mänskliga kontakten.
Uppdateringar från Google
Google fortsätter att rulla ut algoritmuppdateringar. Det är en kontinuerlig process och SEO-utövare måste hålla sig uppdaterade om de senaste ändringarna för att se till att deras strategier är fördelaktiga år 2023 och framåt. Google-uppdateringar som BERT (NLP) som lanserades för tre år sedan och E-A-T (expertis, auktoritet och pålitlighet) förväntas fortsätta att förändra SEO fram till 2023.
Avveckling av kakor från tredje part
Avskaffandet av cookies från tredje part kommer att medföra fler utmaningar när det gäller dataintegritet och hantering av samtycke. I framtiden kommer cookies att existera i två olika former: kohortbaserad marknadsföring och förstapartsrelationer. Båda dessa innebär stora möjligheter som bör beaktas när man planerar en effektiv marknadsföringsstrategi.
Insamling av personuppgifter är inte nödvändigt för SEO, vilket ger marknadsförare en fantastisk möjlighet att få mer webbplatstrafik utan att förlita sig på cookies från tredje part. Kom ihåg att SEO tar tid, så det är bättre att börja förr än senare.
Googles noll-klick-sidor
Ungefär hälften av alla sökningar slutar utan ett klick på ett organiskt sökresultat. Dessa kallas för noll-klick-sökningar och förekommer i sökmotorer som Google, Bing eller Yandex.
Med allt fler nya SERP-funktioner som gör det möjligt för användare att få tillgång till en mängd olika widgets vid sidan av de organiska resultaten har noll-klick-sökningar blivit mycket vanligare. Några exempel på SERP-funktioner som bidrar till noll-klick-sökningar är Googles direktsvar eller kunskapspanel.
Hur kan marknadsförare garantera att de fortfarande får organisk trafik? Om ditt målnyckelord redan är förknippat med en SERP-funktion, t.ex. ett direkt svar eller en kunskapspanel, kan du kanske lägga tonvikten på andra SEO-områden. Överväg att lägga till innehåll som uppfyller olika användares behov eller att skriva fler långsvansade sökord. Kom ihåg att det viktigaste är att skriva innehåll som kommer att vara värdefullt för läsarna. Om du erbjuder värde kommer din webbplats att få återkommande trafik på lång sikt.
Vilka SEO-tekniker kommer fortfarande att vara effektiva år 2023?
Det kan vara svårt att förstå vad som fungerar just nu och förutse framgång flera år i förväg. Utifrån min erfarenhet av sökmotoroptimering (SEO) förutspår jag dock att dessa fem taktiker fortfarande kommer att vara viktiga år 2023:
1. Bra innehåll
Kvalitativt innehåll bör förbli grunden för varje SEO-strategi. Se till att du utnyttjar dina insatser för innehållsmarknadsföring genom att skapa högkvalitativt originalinnehåll som inte bara riktar sig till nyckelordsfraser som är relevanta för din bransch utan främst till dina läsares behov och önskemål på ett engagerande sätt.
2. Snabb laddning av sidor
Sedan Core Web Vitals lanserades har Google lagt mer och mer vikt vid webbplatsens laddningshastighet, särskilt i mobilen. Detta är en av de viktigaste aspekterna som bidrar till en bra användarupplevelse. Ingen gillar att öppna en webbplats, stirra på en tom sida och vänta på att den ska laddas. Detta kommer inte att förändras.
3. Länkar och backlinks
Hur webbplatser länkar till varandra kommer att förbli en av de viktigaste aspekterna av SEO och det är också logiskt. Google använder länkar som en form av förtroende, och när andra webbplatser länkar till din webbplats signalerar det att ditt innehåll är värdefullt. Jag ser inte att betydelsen av länkar kommer att förändras år 2023.
4. Responsiv design
Att ha en responsiv webbplats har varit viktigt under en längre tid nu, och detta kommer bara att förstärkas 2023. Google föredrar webbplatser med mobilvänlig design, så se till att du använder dig av responsiv design för din webbplats.
5. Optimering för röstsökning
Röstsökning blir alltmer populärt och det förutspås växa ännu mer under 2023. Att optimera din webbplats för röstsökning innebär att se till att det innehåll du skapar innehåller long-tail keywords och naturligt språk; detta kommer att se till att röstsökmotorer lätt kan hitta ditt innehåll.
Sammanfattningsvis har SEO-principerna varit och kommer att fortsätta att vara viktiga för att lyckas med marknadsföringen. Även om tekniken omkring oss förändras snabbt är många av de centrala delarna i stort sett oförändrade: innehållskvalitet, sidans hastighet, länkar/backlänkar, responsiv design, optimering av röstsökning med mera.